My swedish mission

Måste berätta något sjukt. Jag läser som jag tidigt nämt skandinavisk litteratur (klassen är inom en obligatorisk kategori av klasser man måste ta) och fick i veckan en förfrågning om jag ville göra en uppgift för att få extra credits ( extra poäng till betyget typ). Jag var självklart öppen till detta och min TA sa då att jag skulle vara med i svensk klassen som finns här på skolan (japp, det finns amerikanska studenter här som lär sig svenska) och hjälpa dem och sjunga lucia sånger på den skandinaviska julfesten (han bara the scandinavian julfesten) som ägde rum här i tisdags. Jag tackade givetvis ja och i tisdags utförde jag mitt uppdrag.
 
Då kommer man in i ett klassrum i tisdag då, med ca 10 heeelt random människor. Det var typ äkta steriotyper ,blyga mesiga tjejen, smarta kinesen, knäpptysta långhåriga deprimerade killen, snälla flickan och en pratglad svart tjej. Och så jag såklart...Och läraren som pratade svenska med amerikansk accent. Lektionen började med att de fick ställa frågor till mig på svenska och första frågan jag får är "Är du geift (gift)?". Kunde inte låta bli att skratta, de gjorde vi allihopa och värre blev det när vi sedan började öva Lucia sånger och dessa amerikaner sitter och sjunger Staffan var en stalledräng och uttalar alla dessa svenska ord. Hela situationen kändes bara så komiskt men de var faktiskt förvånadsvärt duktiga och måste ju lätt varit en av mina bästa lektioner här haha. Fick glänsa med ordentliga uttal (försökte dölja min skånska för att underlätta) och fröjd, stjärnorna och glänsa var nog bland de svåraste orden för dem att uttala. På kvällen var det då bara att dra på sig Lucia linnet, sjunga lite sånger och tjäna sina extra credit poäng. Sjöng två sånger på den skandinaviska julfesten (som bestod av typ 30 pers som har en skandinavisk klubb här, var av ingen är skandinavisk typ, fick chock!). Det bjöds dessutom på svensk julbord så det var med nöje jag gjorde denna "uppgift". 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0