En dag med landslaget

Basket (hjärta hjärta, kärlek kärlek ). Jag fick vara med Sveriges landslag i dambasket en hel dag, en fet livsupplevelse som jag aldrig kommer glömma.

Ska försöka dra det så att ni hänger med.

Jag var på ett läger i Ängelholm där en man som heter Per Källman var. Han har hand om alla landslag i Sverige och såg mig spela där. Han kände igen mitt efternamn från min pappas baskettid och ringde upp honom. Egentligen ville han träffa mig reda då men struntade i det eftersom det var så mycket träning.
Sen när vi är i Göteborg och jag ligger och halvsover ringer Per Källman, Sverige landslagstränare för dambasket på min pappas telefon och vill snacka med mig. Overkligt men sant.
Gnuggar mig i ögonen och nyper mig i armen när han erbjuder mig att komma till Köpenhamn och träna, vara med och se Sveriges dambasket landslag i Nordiska mästerskapen. Såklart man vill det!

Tog tåget från sommarstugan till Malmö sen till Köpenhamn där Per Källman hämtade upp mig. Sen körde han mig till en sporthall där tjejerna tränade. Han/jag presenterade mig för tre stycken coacher och de bad mig att byta om. Två av de tre coacherna körde lite med mig, typ visade mig knäövningar och såg så att mina knä såg okej ut. Puh det gjorde dem. Samt den andra sköt lite skott med mig. Det blev aldrig att jag fick träna med dem eftersom den tredje coachen huvudcoachen sa att de var tvungna att träna inför matchen ikväll. Det var lungt för mig, liksom de var mellan 19-27 år och där skulle jag komma Palle 14 år. Hihi lite overkligt och rädd var jag för att bli krossad. Haha

Efter träningen fick jag hänga med landslaget själv med dem bort till hotellet och äta m.m. En tjej som hette Anna Höglund tog typ hand om mig eftersom hon kände igen mig från det lägret jag var på (det i Ängelholm) eftersom hon själv var coach där. Värsta buffé maten var uppdukad på silverfat. Bröd, lax, pastasallad, grönsaker, kyckling (tror jag, något annat kött i alla fall), ostbricka och chokladkaka plus massa annat som jag inte kommer ihåg. Lyxigt var det vilket fall som helst. När maten var nere hängde jag med henne Anna Höglund och en annan tjej till deras hotellrum. Där duschade vi, checka värsta basketmatchen (USA - Australien) på plasma tv samt deckade en stund haha. De var ju tvungna att vila inför matchen. Jag var ju tvungen att vila inför...? Jag vilade ändå: P

Sen dags för match. Marscherade bort till hallen igen. Sen där fick jag vara med dem i omklädningsrummet, när dem sjöng nationalsången, på bänken, när de värmde upp, ja typ överallt. Under hela matchen satt jag bänkad på bänken med spärrade ögon och en Sverige t-shirt på mig som jag fick där.
Matchen slutade med att de förlorade med ett ynka poäng. Retligt.
Hänkade med dem bort till hotellet igen för att käka. Då var det lassange, couscous m.m. som stod på schemat. Smarrigt.

En helt overklig med riktigt fet dag! Så jädrans kul!

Hoppas ni hängde med i svängarna. Fråga gärna annars if you want...=)

Hotellrummet, checka plasman.


Palle smygfottaren framme igen, march march mot matchen.



Here they are, Sveriges dambasket landslag.



Du gamla du fria du fjäll feta ko vita tro.
Eller något sånt :P



Värmer upp.


Tihi jag på bänken medans de spelar =)



Jag spanar in när Danmark gör poäng.


Lagsnack. På engelska eftersom huvudcoachen Millan (gissar på att han stavar det så) snackade engelska.


1,2,3 SVERIGE!


Kommentarer
Postat av: rebecka

synd att han snacka på engelska annars hade ju du förstått :)

2008-08-12 @ 12:55:17
URL: http://photopalace.blogg.se/
Postat av: Olga+Ange

VICKEN DAG VA? VICKEN CHANS DU HAR!

Tänk, att ha bli "upptäckt" redan vid 14 års ålder!!!!

Du kommer att var med i landslaget fortare än du anar tror vi! Och när det är OS nästa gång kanske du redan då är med!!!Om Sverige kvalar in förstås....

Men med all säkerhet år 2016 - då är du stjärnan i laget som ser till att Sverige bärgar OS- guldet! Då är du ändå bara 22 år! Och kan vara med i ytterligare 2-3 Olympiska spel.Vi kommer och hejar!

Det rockar ju FETT!

2008-08-12 @ 14:35:58
Postat av: Maggan

Svenskorna vann!

Blev nordiska mästare!

Kolla länken: http://www.basket.se/t3.asp?p=4658&x=1&a=1140676

2008-08-12 @ 16:33:44
Postat av: Maggan

Hej !

En länk till studier som gjorts av kvinnliga basketspelare. t.ex vilka som hoppar högst. De som tränar mest eller de som är kortast?

Kanske intressant läsning?

http://epubl.luth.se/1402-1773/2008/027/LTU-CUPP-08027-SE.pdf

2008-08-12 @ 16:46:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0