Hacked

Heey!
 
LA bjöd på sol och det har idag varit hela 30 grader idag och egentligen skulle man inte kunna vara annat än glad...MEN. Idag har varit en tråkig dag. Vaknade upp tidigt imorse (träning 07.00) och hade kraftig huvudvärk och halsont. Jag blir aldrig sjuk och mådde hur bra som helst när jag gick och la mig så ingen big deal utan begav mig iväg till träningen och hoppades på att det skulle försvinna.
 
På vägen dit kollar jag av någon slump mitt saldo på mitt svenska bankkonto och får då en chock när jag ser att jag är över 3 tusen minus på mit konto. Kollar mina uttag och ser då att någon använt mitt kort och köpt någon car wash typ med samma belopp typ 3-4 gånger. Upptäcker senare under dagen också att fler betalningar har skett med mitt kort. Spärrade kortet snabbt (tack brorsan som kunde göra de från Sverige) men jag undrar nu om ja kommer få tillbaka de här pengarna. Blev så sjukt lack och grejen är den att jag inte tappat mitt kort. Mitt kort ligger här på mitt skrivbord och jag kan inte ens komma ihåg senast jag använde det med på något sätt har någon antaligen hackat sig in på de och kunna komma åt mina pengar. Är back över 5000 spänn nu och hoppas bara att jag kan få tillbaka de, även om de lär ta lite tid. Som om inte det vore nog så slutade min telefon att fungera p.g.a. det här. Jag har nämligen autopayment så när mitt kortspärrades stängdes min telefons service av eftersom de inte kunde dra pengar från mitt kort.
 
 
Så rätt upprörd 7.00 imorse, utan telefon och med ett hackat bankkonto hade vi yoga då man ska släppa allt runt omkring och fokusera på nu:et. Yoga är rätt tufft asså även fast man inte tror det men är en av våra tränings rutiner nu 2 gånger i veckan. Hade sedan open gym och skills som gick bra och avslutade sedan med gym. Har ju gymmat så sjukt mycket detta året men idag måste jag nog säga var top 5 jobbigaste gym ever. Jag var bokstavligt talat nära att SPY enbart av gymmet (dvs ingen löpning eller sånt).
Jag har lagt på mig mycket muskler nu när jag varit skadad och idag körde vi ett cirkel program med 5-6 olika lyft 5 varv. Alla körde samma övningar men olika reps och utöver detta, hade jag en 20 kilos viktväst på mig hela tiden när jag gjorde övningarna. Den där västen döööödade mig haha. Som jag sa, va nära att spy. Gjorde samma program förra veckan och det var jobbigt men idag var det en ny nivå asså. Tar de som en komplimang att vår coach tycker jag ska köra med viktväst men det var jobbigt redan förra veckan utan västen. Glad jag inte väger de 20 kilo extra kan jag ju säga, men jag kan ju också med säkerhet säga att jag blev bättre idag så det känns ju bra. Mina muskler skadade typ fortfarande en timme efter gymmet haha och jag fick stressa iväg till lektion.
Efter 4 timmars lektion var jag sen var helt färdig. Tog en rejäl nap så känner mig lite bättre nu, inte som jag har 40graders feber men känner mig inte heller frisk. Blir till att försöka sova tidigt ikväll och så man inte blir sjuk utan kan fortsätta träna på.
Det var min dag dårå, skulle hittat på något kul ikväll med Carro men blir till att stanna inne och se till att få sin sömn. 
 
Brukar ju ofta berätta om alla mina bra dagar här och allt kul som händer så idag var ju lite variation...Men trots det, så går det verkligen ingen nöd på mig haha!
 
En bild från alla de ljusade tiderna här på UCLA. Undie run, finals week. Mängder av studenter springer ett lopp tillsammans vid midnatt i bara underkläder/sport bh/spandex. Riktigt kul!

Kommentarer
Postat av: Moster Maggan

Hej!

Usch så tråkigt med kortet. Är det ett VISA kort?De är tydligen lättast/vanligast att kopiera.
Du har råkat ut för cardnapping. De har hijackat ditt kortnummer helt enkelt. Jag har råkat ut för samma sak två gånger.
En gång när jag stod i Kuala Lumpur med Olga, som då var 8 år, och vi var på Visa run och blev utan pengar. Hur kul är det i en ny, okänd storstad med en liten unge? Hade tack o lov ett kort till som jag kunde få loss lite cash på.
Ytterligare en gång har det hänt.
Båda gångerna fick jag pengarna tillbaka av min bank.
Första gången var det nån i Australien om betalade sin hotellnota på nästan 10000kr med mitt kort(hade fört över så mkt bara för vi skulle till Kuala Lumpur). Men en vaken kille på säkerhetsavdelningen på min bank i Sverige hade anat ugglor och spärrade kortet. Därför fick jag inte ut nåt på korten där jag snopen försökte få ut pengar till uppehället i Kuala Lumpur. Banken hade tydligen sett och följt andra skumma saker med andra kort.

Det är ligor/skurkar som chansar på slumpade kortnummer, printar/stansar ut nya kort med namn på personer som kan visa upp sina ID och därför kan lätt använda korten. Först prövar de med ett mindre belopp för att se om kortnumret är aktivt och funkar, sen ökar de uttagen allt eftersom det funkar.

Andra gången var den nån som handlade varor från nån sajt i USA med mitt kortnummer över nätet.
Båda gångerna fick jag tillbaks pengarna.
Första gången tog det 3 dar för banken att skicka ner ett nytt kort , med nytt nummer till mig i Thailand.

Du ska aldrig ha mkt pengar på det kortet som du använder. Ha ett extra bankkonto, som inte är kopplat till nåt kort, som "kassaskåp" som du för över pengar ifrån när du behöver. Så gör alltid jag, har sällan mer än ett par tusen och knappt det på mitt Visa kort. När jag är här i Thailand, för jag över en större summa strax innan jag går till banken och tar ut cash eller sätter över på mitt thaikontokort.
Kontakta din bank, då skickar de ett nytt kort. Det ska inte behöva ta många dar.
Hoppas det reder upp sig!
Vad duktig du är med träningen, beundrar dig verkligen! <3

2014-04-09 @ 18:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0